2010-08-04

Hade en ledig dag och då passade kompisen Lena och jag på att skövla svågerns körsbärsträd och vinbärsbuskar.
Just nu står saften på genomrinning. Det är en återkommande uppgift för mig att länsa hans körsbärsträd så jag har urkärnade bär i frysen sedan förra säsongen. Det brukar se ut som ett slakthus när jag är klar med att ta ur alla kärnor. Jag brukar även göra likör som jag ger bort till bekanta i julklapp. I år har jag ju gjort martini i stället för likören som blir i dyraste laget eftersom jag gör den på fin rom. Visserligen har vi handlat romen billigt i Västindien, men på senare år har vi inte köpt så många flaskor. Det brukar bli en flaska till vår hund- och kattvakt och en till den som skjutsat oss till flyget.

Har även hunnit med en sväng till ICA-Maxi  i Södertälje. På hemväg från svågern blev det en liten avstickare till Handeslhuset i Hedlandet och inhandlande av jeans linne och stolsdynor. Lite godis slank också med.

Blir inget mer skrivet nu. Kattis sitter på golvet bakom min stol med en stor råtta i munnen. BLÄ!!!

Råttan är förpassad till soptunnan, saften är upphälld på flaska och solen skiner igen. Det regnade hela tiden vi plockade bär och vi såg nog rätt dränkta ut när vi var på Hedlandet.

När hussen har varit hemma och gjort lite småkörningar med lastbilen har han inte behövt åka ensam. För första gången någonsin har han fått en hund som älskar att åka med honom i hytten. Det räcker att han frågar Gloria om dom ska åka lastbil, så springer hon ned till bilen och ställer sig med framtassarna på fotsteget. Efter att ha blivit upplyft i hytten rullar hon ihop sig på passagerarsätet med nosen på motorhuven. Hon bryr sig inte om att hussen går ut ur bilen. Ibland kan hon sätta sig upp och titta när han jobbar utanför, men hon lägger sig snart ner igen och kopplar av fullständigt.

Ingen av våra tidigare hundar har velat åka lastbil!! Gloria får emellertid inte hoppa in eller ur själv, det är lite väl högt.

Dagens råtta:



Saften på gång:


Saften klar:


Kommentarer
Postat av: Lena

Avslutade dagen med årets kräftfiskepremiär. Kan inte stoltsera med någon RÅTTA men däremot ett hundratal kräftor som herrarna kom hem med imorse. De övernattade i tält vid vårt kräftpass medan syrran och jag åkte hem och sov i säng efter en GT och Sopranos. Saft, blåbärssylt och nykokta kräftor, nu ska jag vila en stund.

2010-08-05 @ 11:28:30
URL: http://www.nykenhoffe.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0