2010-08-12

I kväll har kompisen Lena och jag förlagt kvällspromenaden till jaktskyttebanan i Nykvarn. Jag ville testa Glorias skottberördhet inför en ev korning. Visst ryckte hon till när älgstudsarna brann av, men någon oro eller nervositet visade hon inte. Vi gick alldeles förbi skjutbanan och det smällde hela tiden. Allt från tystare skott till dom värsta krevaderna. Vi lade hundarna plats på en skogsstig och gick i kopplets längd. Även det fungerade ända tills jag tog upp en godisbit. Då reste hon sig och vi gjorde om proceduren. Hon börjar äntligen fatta att hon ska lägga ner huvudet mot backen när jag säger plats.

Det var i alla fall en positiv upplevelse även om jag tror att Gloria inte tyckte det var den roligaste promenaden.

Nästa steg blir att testa med kampstock och startpistol. Jättehärligt med kompisar som ställer upp!! Att jag vill träna skott beror på att hon bara fick en trea på MH:t och att jag inte har upplevt att hon har reagerat alls på skott i andra situationer. Jag tror att trean berodde på att både hon och jag var psykiskt slutkörda.

Nu är det korning som gäller. Jag måste bara hitta någonstans att göra "utställningsdelen". Den mentala biten har dom vid flera tillfällen på bruks i Södertälje och jag har ju ett helt år på mig att få korningen avklarad.

I går tränade jag lydnad för första gången på jättelänge och det gick över förväntan tills det blev dags för platsliggning. När hon låg ensam var det inga problem, men när jag lade henne bredvid en jättesöt tollarhane på 14 månader ville hon inte ligga kvar. Han var orolig och gnällde lite och jag vet inte om det var det som störde henne. Nästa gång ska jag bara lämna henne ett par meter. Det blir att börja om från början igen så att hon fattar att hon kan vara trygg även om jag lämnar henne. Huvudsaken är att jag verkligen får ändan ur vagnen och åker ut till hundklubben. Det är alldeles för lätt att hitta på ursäkter att stanna hemma. På söndag ska jag försöka komma iväg och kolla in valpkursen och på tisdag börjar vår egen rookiekurs. Tyvärr har vi inte så många elever, men vi får väl lägga desto mera krut på dom som kommer.

Kommentarer
Postat av: Lena

Korningen består av två delar mentaltesten (MT) och exteriörbeskrivning. Då är det en exteriörbeskrivare som går igenom hunden att den överensstämmer med rasstandarden. Kommer inte att bli några problem för vår lilla älskling:-) Möllen hade lite ljusa ögon och så sin skorpiontagg på svansen och 453 p på MT. Ska leta efter en exteriörbeskrivning till dig. Tack för att jag fick sno godis av dig igår när Möllen hoffade.

2010-08-13 @ 08:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0