2010-12-25 Jul

Julaftonen förflöt lugnt och fint hemma hos äldste sonen med fru. God mat och lite julklappsutdelning och sedan hem till hundarna. Godnatt efter midnatt.
I dag har det blivit matlagning för hela slanten. Började dagen med att åka in till Coop för att köpa en eldfast form. Min var kvar hos sonen efter att ha innehållit en Jansson i går.
Hittade ingen med lock, men köpte en utan. Den skulle vara till dagens lutfisk. Det har ju blivit tradition att svågern och svägerskan kommer på lutfisk till jul. Efter att ha handlat på Coop fortsatte jag till ICA-Maxi. Givetvis hade dom den perfekta formen, så det var bara att köpa den också. Hade inte tänkt ha någon Jansson i dag, men eftersom jag nu har formar så det räcker blev det en sådan i alla fall.

Det är nu tre år sedan vi fick vår bästa julklapp: GLORIA!!! Tiden bara har runnit iväg och det känns som om det var i går jag hämtade henne på Kallax flygplats. Samtidigt känns det som om vi alltid har haft den lilla illbattingen i huset. Hon är för närvarande skendräktig och bäddar med allt hon hittar. Dessutom är hon vrålhungrig. Man kan tro att hon inte får någon mat alls! Hon rotar i varenda soppåse och stjäl kattmat och allt hon kommer över.

Jag har just skurit ingridienserna till en, som jag hoppas, god efterrätt. I julklapp fick jag en liten kokbok med västindiska rätter och där hittade jag en fruktpaj. Den innehåller mango och bananer. Man häller rom och lime över frukten och sedan täcker man över med ett smulpajstäcke bestående av mjöl, smör, farinsocker och pärlsocker. Serveras varm eller kall. Jag ska ha den varm med glass till.

I morgon blir det nog shopping. Hussen behöver ett par nya Gore-texkängor och det är halva priset på utgående modeller på Intersport. Eventuellt blir det för mycket snö och då får vi vänta till på måndag. Hussen har ju hand om snöröjningen här omkring och nu har även grannbonden hört av sig och vill ha hjälp med att få bort eländet från sina vägar. Hoppas bara att lillsonen kommer hem ordentligt från Dalarna där han har firat jul hos sina svärföräldrar. Vackert är det i alla fall med all snö, men det är också det enda!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0